søndag 7. oktober 2012

Aprikos - og sjokoladecookies



Hei, og god søndag!:)

Jeg har hatt en aldeles herlig og avslappende helg, og jeg ser frem til flere
fargerike og deilige høstdager:)
Høstfargene har virkelig "eksplodert" der ute i det siste.
Man føler seg rett og slett som et helt nytt menneske etter en liten gåtur,
med røde, gule og oransje blader virvlende rundt seg:)

Et sammensurium av de vakreste farger og
frisk luft, er medisin for både kropp og sjel!:) 

Denne helgen ble det også nydelige cookies!:) Disse var en litt mykere
variant enn de jeg har prøvd meg på tidligere. Fantastisk gode sammen med
is og bær!
Jeg greide å kjøpe den mørke varianten av muscovadosukker, istedet for
den lyse som egentlig skulle være i baksten. Men det funket fint, da jeg
blandet det med demerara sukker.

Disse ble fort borte, med litt hjelp fra min skjønne lillesøster
som jeg har tilbringt en del av helgen med! :)
Har vært SÅ koselig! :)




Du trenger:

85 g smør, mykt
25 g lyst perlesukker
55 g lyst muscovadosukker
1/2 ts vaniljeessens
1 egg
175 g hvetemel
1 1/2 ts bakepulver
115 g mørk kokesjokolade, grovhakket
115 g tørkede aprikoser, grovhakket

Og slik gjør du:

Smør to stekeplater med smør, og varm ovnen til 180 grader.
Ha smør, perlesukker, muscovadosukker og vaniljeessens i en bolle.
Rør sammen, og bland deretter gradvis inn egget. Røren skal være lett
og luftig.

Sikt mel og bakepulver over, og vend det inn.
Vend så inn grovhakket sjokolade og aprikoser.

Bruk spiseskjeer til å legge klatter på de smurte platene. Pass på å ikke
sette dem for tett, da de flyter litt utover. Oppskriften gir 12-14 kaker.
Stek dem i 13-15 minutter, til de er sprø på utsiden og fortsatt myke inni.

Avkjøl på platen i et par minutter, for så å legge dem på rist for videre avkjøling.



 Jeg er i skikkelig høstmodus, så jeg laget også en liten boks i høstfarger,
 til å ha kakene i. Dette blir en koselig presang å gi bort :)




Jeg fant også frem dette bildet, av et kort jeg laget for en stund tilbake.

Høst-sommerfugler! :)


Ønsker en fortsatt finfin søndag!

Kilde: Kakeoppskrift fra boken "Fristende sjokolade".










 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar