tirsdag 2. oktober 2012

Biscotti med tranebær, mørk sjokolade og sitron



Jeg rett og slett ELSKER biscotti!:)

Den knasende sprøe lille skorpen er en perfekt liten kake å ha ved siden
av desserten, eller bare nytes sammen med en kopp te eller kaffe:)
Jeg komponerte min egen lille dessert, av det jeg hadde for hånden, på søndag.
Som du kan se på bildet over:

Plommer
Druer
Appelsin
Tranebær
Krem (kremfløte og litt vaniljesukker)
Honning
Gjerne litt nøtter, av noe slag

Frukt i bunnen, krem i midten, frukt på toppen. Strø på litt tranebær og nøtter. Drypp over litt honning! 


Enkelt, og veldig godt sammen med biscottien. Og perfekt, hvis du har et
søtsug som holder på å ta livet av deg;D

Jeg har, som nevnt, noen "prøvekaniner" til kakene mine!:) Og disse
ble en slager x 10!:)
Jeg fulgte en oppskrift som jeg har brukt tidligere, men droppet noen av
ingrediensene og erstattet med tranebær og sitronskall. Og sammen med
sjokolade og kanel = fantastisk! Disse kan du trygt inkludere i julebaksten:)

Jeg driver og pønsker ut små gaveesker til favorittkakene/kjeksene mine, sånn
at jeg er godt forberedt neste gang jeg skal ha med en koselig liten gave:)
Skal vise frem noen av disse etterhvert.

 Jeg tror jeg rett og slett har fått biscotti-dilla!!:D

For det første, så er det veldig enkelt å få til. Det er bare å følge oppskriften.
For det andre, så er det uendelig mange forskjellige kombinasjoner av
godsaker man kan putte i deigen.
Og for det tredje; En super gave!:)

Her er oppskriften:

1 egg 
100 g sukker
1 ts vaniljesukker
125 g hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts malt kanel
50 g kokesjokolade, grovhakket
70-80 g tranebær
Sitronskall, fra en halv sitron



   
Denne oppskriften gir ca 16 stykker
              
      Og slik gjør du:  

* Forvarm ovnen til 180 grader, og smør ferdig et stekebrett.
* Visp egg, sukker og vaniljesukker til en tykk eggedosis.
   Så tykk at vispen etterlater spor når den løftes.
* Sikt mel, bakepulver og kanel sammen, og hell det deretter i
   eggedosisen. Vend det forsiktig inn. Rør inn grovhakket sjokolade,
   tranebær (gjerne oppdelt i mindre biter), og revet sitronskall.
Her kan du gjerne bruke hendene, og kna deigen lett.







* Strø litt mel på arbeidsflaten. og form deigen til en flat rull, ca 24 cm
   lang og 2 cm bred (i høyden). Legg den så på stekebrettet.
* Stekes i 20-25 min til rullen har fått en gyllen farge. Ta den ut av
   ovnen og avkjøl i 5 min til den er fast.
* Legg rullen på en fjel, og skjær den diagonalt i 1 cm  tykke skiver.
   Legg dem på stekebrettet og stek i 10-15 min tilsammen.
   Her er det viktig å snu kakene etter halve steketiden.
* Avkjøles i 5 min, før de legges på rist for å bli helt kalde.



Knas i vei, du kommer til å elske disse!:)

Ha en fortsatt strålende tirsdagskveld!                           



Kilde: Grunndeig fra boken "Fristende sjokolade". 



 

2 kommentarer:

  1. Går d ann å bake disse uten sjokolade??

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går fint! Du kan erstatte sjokoladen med mere tranebær. Eller evt. grovhakkede hasselnøtter, pinjekjerner, mandler etc., hvis du ikke vil ha i bare tranebær. Lykke til! :)

      Slett