mandag 1. oktober 2012

Eplekake ala mams :)


Hei, og god mandag!:)

Her kommer endelig oppskriften på denne deilige eplekaken.
Mamma pleide ofte å bake denne da jeg var liten, så jeg blir gjerne litt nostalgisk
når jeg selv baker den <3

Og nå som det finnes så mye godt av epler i butikken, og resten av ingrediensene
som oftest er å finne i ethvert kjøkken- og kjøleskap, så er det bare å sette i gang
å bake!:)
Oppskriften er superenkel:


250 g hvetemel
200-250 g sukker
200 g smør (mykt)
3 egg
3 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
epler
kanel

Og slik gjør du;

Ha hvetemel, smør og sukker i en bolle, og bruk en elektrisk håndmikser
til å blande med.
Tilsett egg, bakepulver og vaniljesukker, og rør sammen.

Smør en rund form, ca 25 cm i diameter. Hell oppi blandingen og bruk en
slikkepott til å lage en jevn overflate med.
Skrell eplene og ta ut kjernehus. Skjær i skiver, og dandèr oppå kaken.
Strø over litt sukker og kanel.

Stek på 175 grader, i 40-45 minutter. Sjekk om kaken er gjennomstekt,
ved å stikke en bakepinne (jeg bruker ofte en stor fyrstikk) i kaken.
Er pinnen tørr, er kaken ferdig.

Servèr gjerne med vaniljeis og friske bær.

God bakst!:)



2 kommentarer:

  1. Dette så sykt godt ut, Merete!! Gleder meg til oppskrift! Hvordan har du fått det hjerteformet?

    SvarSlett
  2. Hei Elisabeth!:) Oppskriften kommer i løpet av morgendagen:) For å få det hjerteformet, har jeg brukt forskjellige hjertemetallformer. Sånne som du trykker ut pepperkaker med, vet du:)

    SvarSlett